Blog post #6 – More Music

Hi! this is the last post about the game Mermaid river. It has been an exciting journey with allot of laughs, headaches and late night crunches.

Some posts back I did write about the making of the main theme song for Mermaid River and today I will write about the making of the title screen music. At the Beta presentation we got allot of feedback concerning the dark ambience of the game, the audience wanted to see more of it so this is what I aimed for.

Listen to the main theme song here: https://www.youtube.com/watch?v=9eH6dkQ_thk

The Music should be dark, scary and compatible with the main music of Mermaid River. As last time I used Magix Music Maker and build the music in MIDI-format. I started off by implementing the main instruments that I have used before, the sonar bass and the accordion.shoot

To build up expectations about the game I wanted the beat to build up during the song, like in Jaws. The first sketches more or less became Jaws so I removed the acceleration of the BPM (Beats per minute) and instead build up with volume and more instruments/effects. I added volume and an enhanced chorus effect to the sonar bass through the stages of the song, this gave each pulse a wobbling sound that I think fits very well in the underwater context. It introduces a feeling of being hunted or that something is about to happen.

Also concerning the buildup, I faded in the start, this affected the ending of the song because it was meant to loop. I made the song fade out in the ending as well making it compatible for looping.

I then implemented some short fragments of a melody and placed them along the time line. I made them in the accordion synthesizer on the lowest of tunes, creating a less friendly sound with some darkness to it. I also implemented another accordion with a lower volume but with more reverb and sustain to it, providing a thicker and more underwater like ambient sound.

Listen to the result here: https://www.youtube.com/watch?v=RmB8DcRCqyc

I think that the title screen music turned out well, it is a bit short but the loop makes it work and hopefully the listener won’t stay around too long deciding between the options: Play, high score and quit. The only thing that I see might be a miss (regardless of my inexperience with music making) is that it might be too scary for this game.

En reaktion till “Blog post #6 – More Music

  1. Hej på dig, Nils! Du har gjort ett mycket välskrivet blogginlägg, allt som allt. Du är den första som jag kommenterar på som tar upp musiken i spelet, så det har varit en extra intressant läsning på grund av det!
    Först och främst, du har ett bra engelskt ordförråd och texten flyter på utan att känns hackig eller att man måste läsa en mening mer än en gång.
    Jag själv är intresserad av musik och har producerat egna saker, men jag har aldrig hört talas om programmet som du använde dig av; Magix Music Maker. Jag har hållit mig till Garageband istället, men jag har fått upp intresset för att prova det program som du använde dig av, då det verkar ganska användarvänligt.
    Du tar tydligt upp arbetsprocessen när du skapade musiken och besluten kring varför du gjorde som du gjorde, till exempel varför du saktade ner tempot och ersatte det med mer volym och instrument. Valen du gjorde kändes även logiska för att uppnå det du var ute efter; dvs att du ville få spelaren att känna sig jagad. Det var även ett schyst val att ha fading i början och slutet, så att det inte känns hackigt under loopen. Kort och gott, du förklarar vad du gjorde och hur du gjorde det! Slutresultatet blev för övrigt riktigt grymt, fortsätt att göra musik!

    Gilla

Lämna en kommentar